Ford Mustang
Ford Mustang je sportovní automobil vyráběný firmou Ford Motor Company. Zpočátku byl založen na modelu Ford Falcon. Výroba vozu začala 9. března 1964 v Dearbornu, Michigan a veřejnosti byl představen 17. dubna 1964 v New Yorku. Byl to nejúspěšnější ford od Modelu A. Název navrhl John Najjar podle letounu North American P-51 Mustang. V letech 1967–1969 probíhala výroba vrcholné verze Shelby Mustang GT 500.
Ohromný úspěch Mustangu vedl ke zrodu nové třídy vozidel – pony car, kompaktních výkonných sedanů s dlouhou přední kapotou a krátkou zádí. Tak se zrodily další vozy, jako např. Chevrolet Camaro, AMC Javelin nebo Plymouth Barracuda.
Mustang inspiroval i některá kupé, jako Toyota Celica a Ford Capri.
V roce 1971 se objevila nejsilnější verze – Mustang BOSS. Sedmilitrový motor V8 dosahoval výkonu 279,5 kW.
V roce 1974 se představila druhá generace. Ten byl ve všech rozměrech menší. Poháněl ho motor V6 o objemu 2,8 litru z typu Capri.
První typ (1964-1973)
První prototyp byl vyroben v Německu, byl to dvousedadlový roadster s vidlicovým čtyřválcovým motorem a podobal se pozdějšímu Pontiacu Fiero. Později byl v divizích fordu Lincoln a Mercury přestavěn na čtyřsedadlový kvůli zkušenostem s prodejností dvousedadlové verze Fordu Thundebird. Kvůli snížení nákladů na vývoj používal Mustang spoustu součástí z Fordů Fairlane a Falcon. Velikostně se velmi podobal Falconu – Mustang byl stejně dlouhý, měl o trochu kratší rozvor, byl užší ale rozchod kol byl stejný a vážil skoro také stejně.
Vůz byl představen v dubnu 1964. Na začátku roku 1965 byl upraven a tak jsou první modely označovány jako model 1965. Původě se očekávalo, že se za první rok vyrobí 100 000 Mustangů, ale celkový počet nakonec dosáhl milionu. Po modelu 1965 vznikly ještě tři – model 1967, model 1968 a model 1971,ale žádný nebyl stejně úspěšný.
Druhý typ (1974-1978)
Druhá generace vznikla kvůli ropné krizi a novému zákonu o ochraně ovzduší. Auta, která spalovala příliš mnoho benzínu přestala být oblíbená a s nimi i Mustang. Nový Mustang měl být odvozen od modelu Maverick ale nakonec se jeho základem stal Ford Punto. Původně se měl co nejvíce podobat v rozměrech a síle starému Mustangu, ale nakonec byl menší a kvůli součástkám na snížením emisí i těžší. Motor byl slabší a kvůli tomu se i cválající kůň na masce změnil spíše na klusajícího.
Třetí typ (1979-1993)
Čtvrtý typ (1994-2004)
Pátý typ (2005-20--)
Třetí generace Mustangu byla nejmodernější a nejvýkonější.
model GT 2005
Osmiválec V8 uložený podélně vpředu. Tři ventily na válec. Pohon zadních kol. Pětistupňová automatická převodovka.
Zrychlení:
- 0-100 km/h - 6,2 sec.
- 0-160 km/h - 14,9 sec.
- Maximální rychlost - 238 km/h
- Spotřeba - 9,4 l na 100 km
Rozměry
- Délka - 4765 mm
- Šířka - 1880 mm
- Výška - 1384 mm
- Rozvor - 2720 mm
- Váha - 1605 kg
(další fotky jsou ve fotogalerii)
typ 1